niedziela, 22 stycznia 2017

Szczęśliwa Skóra - przede wszystkim dieta

Jestem po lekturze książki "Szcześliwa Skóra" p. Adiny Grigore. Książka zainteresowała mnie przede wszystkim z uwagi na moje problemy skórne. Autorka jest praktykiem, która również zmagała się z dolegliwościami skórnymi i której w końcu udało się wyjść z tych problemów.

Część książki stanowi krytyka współczesnego przemysłu kosmetycznego.W końcu nie jest w jego interesie stwierdzenie, że ciało można umyć zwykłą wodą. Naturalne tanie substancje z których można samodzielnie zrobić kosmetyki to druga część tej książki.

Pierwsza część i powód dlaczego recenzję publikuję na łamach mojego bloga to dieta. Nie ma zdrowej skóry bez właściwego odżywiania - to główna teza tej części książki. W szczególności należy odstawić śmieciowe jedzenie i szkodliwe substancje. Dopiero na drugim miejscu jest zapewnienie sobie różnych mikroelementów przez odpowiednio zbilansowaną dietę : Jak pisze autorka: "Jeżeli masz wypryski lub zanieczyszczoną skórę i pomiędzy poszczególnymi gryzami hamburgera powiesz: Martwię się o moją tarczycę, czy na pewno nie powinnam jeść mniej jarmużu. - to dam ci klapsa"

Tezy co do szkodliwych substancji są następujące:
-Odstaw przede wszystkim cukier.
-Unikaj przetworzonych substancji i chemii.
-Nie ma idealnej diety - każdemu może szkodzić co innego.

W szczególności autorka proponuje prowadzić przez tydzień - dwa dziennik odżywiania wpisując wszelkie pokarmy oraz symptomy zdrowotne celem wyeliminowania produktów, które tobie konkretnie szkodzą. Jako przykłady autorka podawała osoby, które teoretycznie odżywiały się zdrowo ale akurat im szkodziły substancje, które dla większości są zdrowe.

Podsumowując - książka może nie zawiera zbioru epokowych odkryć, ale czytelnikowi jeszcze raz przypomni podstawowe zasady, którymi powinniśmy się kierować. Polecam jako lekturę uzupełniającą.

źródło:
"Szczęśliwa Skóra - Naturalny program domowej EKOpielęgnacji". Adina Grigore. Warszawa 2015.


niedziela, 13 listopada 2016

Tłuszcz - szkodzi czy leczy?

Przeglądając informacje w internecie, jak pomóc za pomocą diety w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych można znaleźć sprzeczne informacje na temat tego czy dana substancja jest korzystna czy szkodliwa. Poniżej przykład dotyczący tłuszczy.

W  internecie można spotkać pozornie dwie sprzeczne diety, mające pomóc chorym na cukrzycę i nadciśnienie. Pierwsza z nich to dieta z zerową lub b. niską obecnością węglowodanów i dużą ilością tłuszczy. Autor wystąpienia wskazuje na przypadek medyczny w którym taka dieta spowodowała cofnięcie się cukrzycy, wyrównanie tłuszczy - poprzez wprowadzenie organizmu w stan ketozy. W stanie tym organizm przestawia się ze spalania węglowodanów na spalanie tłuszczy jako głównego paliwa energetycznego. Tłuszcze ponadto nie powodują wzrostu stężenia glukozy we krwi.

Druga dieta polega na eliminacji mięsa i tłuszczy, koncentrując się na nieprzetworzonych węglowodanach o niskim indeksie glikemicznym. Autor wystąpienia na youtube proponował usunięcie tłuszczy z diety, wskazując na tłuszcz jako substancję upośledzającą wchłanianie glukozy do komórek. Również w tym przypadku powoływano się na przypadki kiedy tego typu dieta pomogła w walce z cukrzycą i nadciśnieniem.

Podobnych przypadków w których lekarze czy specjaliści uważają daną substancję za szkodliwą lub zdrową, można mnożyć. Aby dojść do prawdy należy wgłębić się w szczegóły. W przypadku tłuszczy chodzi albo o osiągnięcie stanu w którym organizm sam będzie w stanie uporać się z nadmiarem tłuszczu, albo o jego ograniczenie w diecie. Ograniczamy węglowodany, których nadmiar również powoduje powstawanie tkanki tłuszczowej lub ograniczamy tłuszcze bezpośrednio - dwie pozornie sprzeczne diety mogą prowadzić przez różne mechanizmy do tego samego celu.

Należy również zadać sobie pytanie jakie konkretnie tłuszcze należy spożywać a jakie ograniczyć? Zarówno oliwa z diety śródziemnomorskiej jak i przypalony tłuszcz z boczku można liczyć jako tłuszcze. Omega 3 to kwas tłuszczowy, kwas stearynowy również. Czy w diecie A lub B osoba przekracza limit kalorii? Jeżeli je głównie węglowodany to czy są to węglowodany o wysokim, czy niskim indeksie glikemicznym? Z czym w daniu tłuszcze są łączone - niektóre witaminy i substancje rozpuszczają się tylko w tłuszczach.

Przypadek ten pokazuje, że nie można skupiać się tylko na hasłach nie wchodząc w szczegóły diety oraz bez zrozumienia dokładnie mechanizmów działania. Dopiero wówczas możemy dobrać dietę pod swój indywidualny stan zdrowia.

niedziela, 9 października 2016

Etoksykina - prawda naukowa i prawda medialna.

Recenzując film "Cała prawda o rybach" nieświadomie stanąłem po stronie krytyków dodawania eksytokiny do paszy ryb, nie wchodząc w szczegóły dotyczące wyników badań naukowych.

Dziś chciałbym podzielić się wybranymi cytatami z raportu EFSA (European Food Safety Authority)

Zgodnie z danymi z "Safety and efficacy of ethoxyquin [.. ]for all animal species" podstawowym zastosowaniem substancji jest zapobieganie utlenianiu tłuszczów. Z pozytywnych skutków na organizm wymieniono zwiększenie poziomu aksyontydantów i zwiększenie transkrypcji niektórych enzymów (GSTs, NADPH, NQO) oraz wzrost syntezy glutationu.

W części toskykologicznej raportu podano informację, że dawka śmiertelna LD50 (50% obiektów umiera po podaniu tej dawki) została określona dla szczurów na 1,6g - 2g na kg masy ciała, przy czym uszkodzeniu ulegały przede wszystkim komórki wątroby i nerkek.

Poziom NOAEL (brak negatywnych skutków) został określony na 2mg/ kg u psów i 20mg/kg dla szczurów.  Szczegółowych badań rakotwórczych nie przeprowadzono. Dla p-Phenetidine (pochodna) dawka śmiertelna to 580mg/kg.

Porównując mięso ryb karmionych 12 tygodni paszą z dodatkiem etoksykiny wykryto 14 substancji pochodzących od eksytokiny. DW badaniach na rybach nie stwierdzono wpływu na śmiertelność, za to stwierdzono obniżony poziom działania antybakteryjnego krwi oraz pyknozję (skurczenie jądra komórkowego) komórek wątroby.

Komisja FEEDAP zwróciła uwagę na fakt, że dostarczone badania nie dają informacji o pozostałościach eksytokiny i w związku z tym nie jest w stanie określić obecnie ekspozycji konsumenta na tą substancję i jej pochodne, nie jest w stanie określić maksymalnej dozwolonej dziennej dawki (ADI). W dziale "Safety for user" znajduje się niepokojąca uwaga "Full reports for most of the studies are not available, sugerująca niedostateczne dane przedstawione komisji.

Podsumowanie raportu głosi, że eksytokina nie jest rakotwórcza, genotoksyczna ani nie powoduje negatywnego wpływu na środowisko. W mojej opinii jest to opinia zbyt krótka biorąc pod uwagę wcześniej cytowane badania, tudzież ich brak.

Źródło:
"Safety and efficacy of ethoxyquin (6-ethoxy-1,2-dihydro-2,2,4-trimethylquinoline) for all animal species". EFSA Panel on Additives and Products or Substances used in Animal Feed (FEEDAP)

niedziela, 2 października 2016

Neti Aneti - wybór odcinków (5)

Od ostatniej listy odcinków Patryka minęło sporo czasu, więc lista jest długa.
Poniżej tytuły wraz ze skróconymi opisami. Nie ze wszystkimi wnioskami Patryka się zgadzam (np w kwestii glutaminianu), ale polecam jako uzupełnienie wiedzy.

Kurczaki faszerowane hormonami - dzieci szybko rosną, a mężczyźni niewieścieją? 
W tym odcinku Patryk omawia związki które mogą być zawarte w mięsie i ich wpływ na nasz organizm. Zwraca uwagę na to że hormony białkowe (np hormon wzrostu) są trawione w przewodzie pokarmowym, więc nie powinny mieć wpływu na nasze zdrowie, natomiast hormony stereoidowe w tym estrogeny jak najbardziej mogą mieć wpływ na nasze zdrowie.

Tłuszcze nasycone są złe? Obalamy mity. Masło i olej kokosowy.
Kolejny odcinek na polu niekończącej się wojny między masłem i margaryną. Patryk zwraca uwagę, że krótko i średniookresowe nasycone kwasy tłuszczowe są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a długookresowe mogą być przede wszystkim powodem niestrawności, zaś ich rola w powstaniu chorób, w tym miażdżycy jest mniejsza niż się powszechnie sądzi.

Cukier: biały, brązowy, trzcinowy. Który jest "najzdrowszy"? Melasa i syrop klonowy.
Na to pytanie Patryk udziela prostej odpowiedzi. Każdy typ cukru zawiera przede wszystkim sacharozę, więc jest tak samo niezdrowy a domieszki innych substancji są zbyt małe aby to zmienić. Ewentualną alternatywę mogą stanowić: melasa (40% sacharozy) i syrop klonowy (60% sacharozy) - ze względu na obecne związki mineraln.
Glutaminia sodu (MSG, E621). Szkodliwy czy nieszkodliwy
Odcinek poświęcony jednemu z moich ulubionych tematów jakim jest glutaminian sodu. Patryk zwraca uwagę na to że glutaminian jest składnikiem występującym również naturalnie w żywności i jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie zgadza się również z koncepcją glutaminianu jako ekscytotoksyny, wskazując że do wystąpienia tego zjawiska konieczne są również inne przesłanki. Zgadza się natomiast z wpływem na otyłość poprzez poprawianie smaku niezdrowej żywności i na zwiększenie otyłości.

Alergia czy nietolerancja pokarmowa
Obie dają takie same rezultaty, ale alergia szybko, nietolerancja, często dwa dni później. Omówione są testy na nietolerancję pokarmową, wraz z informacją, że wykrywają one tylko nietolerancję związaną z układem immunologicznym co stanowi 40% wszystkich nietolerancji (Przykład nietolerancji histaminy jako niedobór diaminooksydazy). Testy prowokacyjne i eliminacyjne - najtańsza i najskuteczniejsza metoda.

Jajka. Ile można zjeść. Czy można zjeść surowe. Czy sparzenie zabija Salmonellę.
Bakterie znajdujące się w surowych jajkach - dlaczego nie powinniśmy jeść surowych. Ile jajek można zjeść tygodniowo?

Jedzenie z grilla. Zdrowsze od smażonego?
Jakie substancje szkodliwe i mutagenne powstają w czasie grilowania lub smażenia mięsa. Jak ograniczyć tworzenie toksycznych związków w czasie grilowania. Mięso z grila zawiera mniej tłuszczu, ale więcej składników szkodliwych, które wytworzyły się w czasie smażenia. Patryk na pytanie w tytule udziela przewrotnej odpowiedzi -  najzdrowsze jest mięso gotowane.

Fluor w pożywieniu i pastach do zębów. Czy stwarza prawdziwe zagrożenie.
Fluor jako substancja toksyczna. Fluor obecny w pożywieniu - herbacie, rybach i wodzie z kranów. Niewielka różnica pomiędzy dawką leczniczą a trującą.

Czy fruktoza w owocach jest szkodliwa.
Kolejny odcinek o szkodliwości fruktozy. Każda fruktoza jest szkodliwa, więc fruktoza w owocach również jest szkodliwa. W owocach efekt ten jest mniejszy ze względu np. na obecność błonnika i innych pożądanych składników, więc Patryk nie zaleca rezygnacji z owoców.

Poprzednie omówienie odcinków znajduje się pod linkiem.


czwartek, 23 czerwca 2016

NEWS: Oszukany smak- Świat Wiedzy Czerwiec 2016

Informacja:

W obecnym czerwcowym numerze Świata Wiedzy ukazało się kilka tekstów poświęconych szkodliwym dodatkom do jedzenia.

Jeden tylko cytat: "Rocznie na całym świecie produkuje się 1,5 MILIONA TON glutaminianu sodu".

Po dalsze fakty zapraszam do kiosków.

niedziela, 29 maja 2016

Cała Prawda o rybach - recenzja


Pisząc recenzję kolejnych odcinków z bloga Neti Aneti w proponowanych filmach na youtube pojawił się film "Cała prawda o rybach" rozwijający wątek szkodliwości obecnie sprzedawanych ryb. Nie mogłem nie pójść za ciosem i nie obejrzeć filmu polecając go czytelnikom.

Pierwszym z omawianych tematów jest pochodzący z hodowli łosoś norweski , goszczący na naszych stołach. Hodowle rybne spowodowały spadek ceny, dzięki czemu ryba ta jest bardziej dostępna, ale niższa cena nie przychodzi za darmo. Przedludnienie(przerybienie?) stawów hodowlanych wpływa na zdrowie ryb. Pestycydy i substancje chemiczne stosowane w hodowli mają wpływ na zdrowie nie tylko ryb ale i przyszłych konsumentów.

Podobnie ma się rzecz z popularną pangą, pochodzącą z wietnamskich hodowli. Kiepska jakość wody z Mekkongu,  chore ryby, brudna woda, zbyt duże dawki lekarstw, antybiotyków, pestycydy. Do tego duża dawka konserwantów aby ryby mogły dotrzeć do Europy.

Według filmu toksyczna jest również karma, którą karmione są ryby. Na jej toksyczność składają się zarówno zanieczyszczenia ryb złowionych w Bałtyku (dioksyny) jak również dodawane do karmy substancje (między innymi  etoksykina E324, aby zawarty w nich tłuszcz nie jełczał).Wpływa to później na jakość rybiego mięsa. Samo stężenie etoksykiny przekracza wielokrotnie dopuszczalne dla mięsa i warzyw. Mięso rybie można jednak sprzedawać, bo norm dla ryb jakoś brak.

W tym koniekście niepokojem mogą napawać również związki biznesowe między osobami odpowiedzialnymi w Norwegii za normy i regulacje prawne i firmami rybnymi.

Nie wiem jak wy, czytelnicy. Po obejrzeniu tego filmu łososia będę kupował wyłącznie łowionego na łowiskach a nie hodowanego w fiordach Norwegii.

Źródło:
"Cała prawda o rybach" -  Film wyświetlony w TVN Style.

Neti Aneti - wybór odcinków (4)

Po dłuższej przerwie w prowadzeniu bloga przyszedł czas aby po raz czwarty raz polecić wybrane odcinki z video-bloga Neti-Aneti.

Zapraszam do oglądania.

Które przeciwutleniacze mogą zaszkodzić.

Stres oksydacyjny, to termin który zdobywa ostatnio coraz większą popularność. W walce z nim mogą pomóc przeciwutleniacze (np witamina C). Wierzy się, że przeciwutleniacze mają działanie antyrakowe. W filmie omówione są badania mające potwierdzić lub zaprzeczyć tej tezie.Istotną informacją jest że w niektórych przypadkach "wykazano szkodliwy wpływ przeciwutleniaczy takich jak beta-karoten czy witamina E na rozwój raka płuc i czerniaka złośliwego." - przy określonych przypadkach (np palacze). Szczegóły w filmie.

Tych ryb lepiej nie jedz

Podobno ryby są zdrowe. Problem jednak w tym, że ryby oprócz substancji zdrowych gromadzą również toksyny. W filmie Patryk omawia, które ryby zawierają najwięcej szkodliwych substancji (bałtyckie takie jak śledź , drapieżne takie jak tuńczyk czy rekin czy azjatyckie takie jak panga czy tilapia), i jak podchodzić do ryb w diecie aby korzystać z ich cech prozdrowotnych a równocześnie ograniczyć ekspozycje na zawarte w nich toksyny. Omawia też dlaczego smażone ryby nie są źródłem kwasów Omega-3.

Najbardziej szkodliwe składniki diety.

Wedug Patryka to: Wielpierścieniowe węglowodory aromatyczne (wędzenie.prażenie), fruktoza, tłuszcze nienasycone typu trans, barwniki i azotyny. Nie koniecznie zgodziłbym się z tą listą i priorytetami ale obejrzeć warto. Jako komentarz krytyczny polecam swoje wcześniejsze posty na temat barwników i azotynów.

Największe błędy dietetyczne

Dlaczego kawy nie należy pić naczczo, tylko po posiłku, nie jeść przed snem. Czy należy jeść ogórki z pomidorem. I dlaczego nie należy pić herbaty do każdego posiłku.  Odpowiedzi na te pytania udzieli Patryk w omawianym odcinku. Dla leniwych - herbata upośledza wchłanianie wielu związków odżywczych, w pierwszym rzędzie żelaza.

Tłuszcze trans w diecie - które są zdrowe

Szkodliwe działanie kwasów tłuszczowych typu trans. Stan zapalny, miażdżyca. Z omówieniem kwasów tłuszczowych które są zdrowe bądź też nieszkodliwe. Omówienie dlaczego tłuszcze trans występujące w maśle są zdrowe a w pączkach czy frytkach już niekonieczne.


Zapraszam również do przeglądania poprzednich odcinków opublikowanych przez Patryka.
Omówienie poprzednich odcinków pod poniższym linkiem.